Најновије

Рат у Јемену и пирати са Гвинеје блокирају нафтне путеве и дижу цену нафте!

САНА-Ратни хаос у Јемену, пораст пиратских напада у Гвинејском заливу и све чешћи препади у Молучком теснацу брину светске петро-берзе.
Шиитска милиција контролише главни град Јемена (Фото: ЈуТјуб принтскрин)

Шиитска милиција контролише главни град Јемена (Фото: ЈуТјуб принтскрин)

Драматична евакуација јеменског председника Абдер Абу ал- Мансур Хадија  у четвртак из луке Аден на Црвеном мору  – чамцем – у Саудијску Арабију – и најава војне интервенције Ријада на терену јужног суседа, изазвала је дредином недеље нагли скок цене нафте на светском тржишту за пет одсто. У арени глобалних петро-извозника Јемен је иначе мали играч: сиромашна земља на крајњем југозападу Арабијског полуострва извозила је 2013. године 130.000 барела нафте дневно, мање од оног што петро-тржишту испоручује Данска, наводи Управа за информације из енергетике САД. Привремени скок цене нафте (у петак је већ осетно пала) није изазвала стрепња од смањења прилива јеменске нафте. Разлог приметне напетости тржишта покретачке сировине светске индустрије повезан је са одлуком Саудијске Арабије – водећег светског извозника нафте - да покрене војну акцију надомак стратешког поморског пролаза Баб ел Мандеб на Црвеном мору, којим годишње пролази пут Суеца или Азије 3,8 милијарди барела нафте. Баб ел Мандеб је узани пролаз на јужном прилазу Црвеном мору. На свом најужем делу пролаз Баб ел- Мандеб широк је тек 18 миља, што ограничава коридоре кретања танкера на две трасе, сваке широке по око две миље. Смештен надомак Јемена, Џибутија и Еритреје , Баб ел Мандеб је, иначе, једна међу седам неуралгичних тачака глобалне поморске трговине. „Више од 63 одсто нафте и течних деривата годишње путује светским морем. Било каква блокада било које од седам неуралигчних тачака поморске петро- трговине: Ормуски пролаз, Молучки пролаз, Суецки канал, Баб ел Мандеб, Босфор, Панамски канал, Дански мореуз, рт Добре наде могла би осетно да утиче на цену нафте уз продужетак путовања сировине за додатне хиљаде наутичких миља”, упозорила је још крајем прошле године Управа заинформације из енергетике САД. У међувремену, више од 40 одсто глобалне поморске трговине обавља се путем кроз Баб ел Мандеб. Било каква блокада тог пролаза могла би да угрози уобичајено снабдевање Запада нафтом из Персијског залива преко Суецког канала и нафтовода СУМЕД, преусмеравајући га најмање три седмице дужом трасом поред рта Добре наде кроз немирне воде јужног Атлантика, наводи званични Вашингтон. Стрепња берзи од неизвесног формата војне интеревенције Ријада и његових савезника у операцији у Јемену, али и могућег уплива других на пример Ирана, око збивања у том делу света, није била без основа. Колико прошлог четвртка, након евакуције јеменског председника, Ријад је најавио поморску блокаду Баб ел Мандеба, док је званични Каиро најавио да упућује ратне бродове ради здружене контроле над приликама око Баб ел Мандеба.
Прочитајте још:Хаос у Прагу због проласка америчке војске (ВИДЕО)ПРИЗНАО: Армија САД се активно припрема за рат у Украјини!
Милитаризација водећих глобалних путева нафте није ограничена само на простор између рога Африке и југа Арабијског полуострва. Плима пиратских напада у водама Гвинејског залива у последњих годину дана довела је до упозорења УН Агенције за поморску безбедност (са седиштем у Куала Лумпуру, Малезија), да је тај регион сада најмање безбедна зона за пловидбу танкера на свету. Нигеријски пирати из области Делте на крајњем југоистоку те земље уочи јучерашњих председничких избора у тој земљи отпочели су сезону све дрскијих оружаних напада на танкере. Међународно удружење власника танкера недавно је издало прецизан списак упутстава за пловидбу Гвинејским заливом, пренео је „Лојдс лист”. Тим поводом, САД планирају да укотве мањи ратни брод негде у Гвинејском заливу и ставе у стање високе приправности око 550 маринаца у бази у Шпанији, преноси британски војно-политички магазин „Африка конфиденшал”. На другом крају света, Молучки пролаз –који повезује Индијски океан и Пацифик и представља најкраћи пловни пут између нафташких поља Средњег истока и Азије од почетка 2015. године бележи пораст пиратских, разбојничких и терористичких напада на танкере и трговачке бродове, извештава УН Агенција за поморску безбедност. Дуж тог пролаза којим пролази гро снабдевања нафтом Кине и Индонезије – две земље са најбржим привредним растом на свету , колико ове седмице догодила су се четири напада на цивилно бродовље. Званични Пекинг и Џакарта најавили су ревизију обезбеђења својих трговачких бродова и танкера који кроз Молучки  пролаз излазе на Светско море. Извор: Политика

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Филантропи из европе

Звоњење на вратима.Човек отвара врата и види на прагу како стоји особа са киселим изразом ...

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА