Најновије

СТРОГО ПОВЕРЉИВА ТАЈНА СФРЈ: Ево како је и зашто Југославија купила МиГ -29, а не мираж-2000

Прича о скором доласку шест МиГ- 29 из Русије и њихово уврштавање у састав В и ПВО Војске Србије био је одличан повод да се подсетимо како је некадашња Југославија набавила ове ловце.

 

Миг 29 (Фото: Јутјуб)

Пре седам дана промовисана је веома занимљива књига “ МиГ-29 - наша прича” аутора Данка Боројевића, Драгог Ивића и Жељка Убовића, који су на детаљан и студиозан начин обрадили улазак ловца МиГ -29 у наше наоружање и изнели веома занимљиве и непознате детаље о томе.

У књизи запажено поглавље има прича опитног пилота и пензионисаног генерала Бранка Билбије, који је први летио МиГ -29 и описао како је овај ловац уведен у наше наоружање.

Он наводи да је одлука о набавци ловца нове генерације донесена почетком 1985 године. Тада је обавештен да треба да се иде у неку од земаља Варшавског пакта за процену авиона за потребу РВ и ПВО.

“Разлог за одлазак на процену неког авиона био је у томе што је добром делу наших авиона Миг -21 истицао технички ресурс. Требало је набавити нови ловачки авион који ће надоместити недостатак ваздухоплова у период до увођења у оперативну употребу новог авиона (НА) што се очекивало 1995”, каже генерал Билбија у књизи.

Додаје да се убрзо сазнало да треба да се лети на МиГ -29, како би се процениле његове тактичко - техничке карактеристике и да ли одговара нашим потребама.

“Нико тада у нашој земљи није знао ништа о том авиону, нисмо значи чак ни како изгледа. МиГ-21 је био авион друге генерације, а МиГ -29 четврте што довољно говори о технолошком скоку, за који се и југословенска војна индустрија припремала, каже он у књизи.

Југословенска делегација упућена је у Совјетски Савез децембра 1985. Године.

“Сутрадан по доласку у Москву запутили смо се на војни аеродром Кубинка.. Дошли смо у један хангар, где су нам приредили изложбу неколико врста авиона са наоружањем. Сви модели су ми били познати осим једног. Одмах сам закључио да је то МиГ -29. Невероватан изглед авиона, потпуно нова конфигурација.. Са врло чудним положајем усисиника, обликом крила....” каже генерал Билбија у књизи.

Авион је одликовао радарски систем нове генерације, који је био на нивоу француског Миража 2000 и америчког Ф-16, који су били актуелни у НАТО снагама. Он наглашава да се посебно издвајао оптички систем за нишањење, који је омогућавао у спрези са нишанским системом на кациги пилота да се ИЦ ракета лансира ка мети иако није авион усмерен у том правцу.

“Наши официри су тад први пут видели и ракете ваздух-ваздух К -77 домета 70 км које раде по систему ланисирај и заборави. Оне имају могућност комбинованог вођења од инфрацрвеног, радарског, аутономног...”

Иначе мало је познато да је југословенска делегација била једнина којој су тада Совјети показали нову ракету из које ће даљим развојем настати Р -77. Иначе Совјети ову ракету нису приказали чак ни својим највернијим савезницима.

После обављеног лета следила је анализа и мишљење опитног пилота. Генерал Билбија је тада рекао да по свим карактеристикама које је успео да сагледа током лета да је то авион који ЈНА баш треба. Извештај тада потпуковника Билбије је прихваћен и на основу њега и осталих чланова екипе, државни врх је половином 1986. Донео одлуку о набавци авиона МиГ -29. Укупно је набављено 14 једноседа и два двоседа. Цена је била 15,9 милиона долара за “ чист” авион без наоружања.

“Подсећам да је тада цена “ чистог” Ф-16 или Мираге -2000 била преко 30 милиона долара. У свим извештајима из тог периода, а радио сам их за све иностране авионе на којима сам летио, Миг -29 имао је исте или боље карактеристике у односу на конкуренте, а био је јефтинији. Тако је стигла прва ескадрила мигова, а план је био да све док не стигне наш НА буде купљена још једна. То би омогућило потпуну контролу и заштиту ваздушног простора уз остале ловце које смо имали до доласка НА”, каже генерал Билбија у књизи МиГ -29 Наша прича.

Југославија је тражећи ловачки авион који ће надоместити празнину између МиГ-21 и НА испитивала Ф -16, Мираж -2000, МиГ -29 и неуспели Ф -20.

"Професионално сам као опитни пилот, обавио свој посао и предложио, без обзира на нечију вољу, љубав и зависност , да то буде МиГ-29. ПРИХВАЋЕНО ЈЕ. По перформансама које сам теоријски у пракси изнео МиГ -29 у то време је био надмоћан у односу на конкуренте. Поседовао је у то време оптоелектронски систем за гађање циљева у ваздуху, које је Запад прекопирао и у увео тек након 10 година, МиГ -29 коштао је најмање (чист-без наоружања) дупло мање. У добром делу резервни делови за МиГ -21 одговарају и у одржавању МиГ -29, наводи генерал Билбија.

Прочитајте ОВДЕ и зашто Русија гомила трупе на граници са Северном Корејом.

Извор: Курир

loading...
ПАЖЊА:
Поштовани, молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција „Правде“ задржава право да скрати или не објави коментаре. Коментаре који садрже говор мржње*, псовке и увреде, као и коментаре који се не односе на вест коју коментаришете - не објављујемо. Такође, неће бити објављиване ни псовке и вулгарности, чак и ако читалац који коментарише уместо целе речи стваља звездице.Коментаре којима нам скрећете пажњу на словне грешке, техничке и друге пропусте не објављујемо, као и коментаре који се односе на уређивачку политику, али ће бити прослеђени уредницима и на томе се захваљујемо.Молимо вас да обратите пажњу на правописну и граматичку исправност коментара које шаљете, као и да пишете малим словима, предност ће имати коментари који су написани без правописних и граматичких грешака, а коментари писани великим словима се неће одобравати.
* Закон о јавном информисању – члан 38: Забрањено је објављивање идеја, информација и мишљења којима се подстиче дискриминација, мржња или насиље против лица или групе лица због њиховог припадања или неприпадања некој раси, вери, нацији, етничкој групи, полу или због њихове сексуалне опредељености, без обзира на то да ли је објављивањем учињено кривично дело.