Најновије

НОВИ ДАТУМ-МАРТ: Ево колико износе ненаплаћени пенали за кашњење радова на Коридору 10!

Првих стотинак километара Коридора 11, од Обреновца до Прељина, односно Чачка, требало је да буде пуштено у саобраћај до краја јула 2017.

Илустрација (Фото: Јутјуб)

Aли како две деонице од укупно пет још нису завршене, ни оне које јесу неће моћи да се користе све до новог датума предвиђеног за отварање – средина марта ове године. Ипак, кинеска фирма Шандонг, која ради трасе Обреновац – Уб и Лајковац – Љиг, иако је у два наврата анексима продужавала рок за предају објекта, неће платити казнене пенале у износу од више од два милиона евра, јер до кашњења није дошло њиховом кривицом а уочене грешке у радовима исправили су о свом трошку. То произилази из одговора Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре које је потврдило да је на тим деоницама било проблема.
– Главни разлог за кашњење је то што је пројекат рађен 2010. године, уговор са извођачем закључен 2013. а радови отпочели 2014. Тада су биле катастрофалне поплаве због чега су пројекти морали да се мењају, повећан је обим радова, посебно на регулацијама река Колубаре и Љиг. Ту су бујице измениле постојеће речне токове, па се стање на терену више није поклапало са главним пројектом. Препројектовање је за последицу имало потребу за додатном експропријацијом, накнадним измештањем високо напонских електропроводника, појаве клизишта – наводе у Министарству.
Додају да је тунел Бранчићи велики проблем на деоници до Љига, јер се гради у тешким геолошким условима, што ће изменити предвиђени обим радова, рок као и цену.
– Пројекат тунела није садржао степен, обим и квалитет истражних радова у неопходној мери. На пример, урађене су само две истражне бушотине за главни пројекат тунела дужине 900 метара. То је резултирало отежаним извођењем радова, повећањем обима радова јер је пројекат дефинисао неадекватна физичко механичка својства стенских маса – објашњавају у Министарству и додају да је на основу стручне процене и препоруке надзорног органа извођачима одређен нови рок, као и да ти „анекси уговора нису имали за последицу увећање вредности комерцијалног уговора“, односно у овим случајевима не сматра се да је за кашњење одговоран извођач. „Пенали могу бити наплаћени уколико извођач не изврши радове у року, искључиво и само због својих грешака“, а никако због пропуста инвеститора или пројектанта, наглашавају у Министарству. Уколико би грађевинска компанија била крива за пробијање рокова, према уговору и применом међународних инжењерских Фидик правила, за сваки дан кашњења обрачунавали би се казнени пенали у износу од 0,05 одсто уговорене цене, а највише до пет одсто укупне вредности. То значи да, када би постојала одговорност Шандонга, од њега не би могао да се наплати комплетан износ штете, јер кашњење од 227 дана, за колико је продужен рок, „вреди око 38 милиона долара или 11,3 одсто од вредности посла, а како може да се наплати само пет процената, „казна“ би била више него преполовљена. Подсетимо, уговор са том компанијом „тежак“ је 333,75 милиона долара, од чега је кинеска Екпорт-импорт банка кредитирала 300 милиона док је остатак обезбеђен из државног буџета.
У Министарству ипак признају и да је било проблема и у сарадњи са кинеским грађевинарима.
– Контролом квалитета изведених радова утврђено је да су одређене позиције изведене мимо прописа и техничких спецификација, па је извођач морао да уклони о свом трошку око 80.000 кубика насипа са дела трасе у дужини од око 1,4 километра као и око 30.000 кубика уграђеног дробљеног каменог агрегата неадекватног квалитета и да поново угради квалитетан материјал. Такође, Одељење за инспекцијске послове је 21. јула прошле године поднело захтев за покретање поступка за привредни преступ против Шандонга због уочених недостатака у извођењу радова. Услед незадовољавајућег начина руковођења пројектом у појединим његовим фазама, до сада смо издали две опомене пред раскид (Нотице то цоррецт), и то у мају 2016. и у августу 2017. Ова мера је предвиђена Фидик процедурама и за резултат је имала драстично побољшање у руковођењу и реализацији пројекта – истичу у Министарству.
Код грчке компаније Актор, која ради на деоницама Коридора 10, није баш толико „чиста“ ситуација као код Кинеза и још се не зна да ли ће и колико, када се подвуче црта и примени Фидик систем, морати да плати и казнене пенале због кашњења. Занимљиво је да иако је Актор пре неколико година увелико пробио рокове из три уговора, ипак је за државу била најповољнији понуђач који испуњава услове и нуди најнижу цену на додатном тендеру расписаном за обилазницу Димитровград. Кашњења су већ била забележена на трасама Црвена река – Чифлик, Просек – Црвена река и Чифлик – Пирот. Прва два уговора, потврђено нам је у Коридорима Србије, имала су по један анекс којим је померен рок, а трећи је мењан два пута, мада нам није достављено колико су ти одобрени анекси продужили градњу аутопута, нити како су утицали на цену. Иначе, Актор је обилазницу „суштински завршио“, па иако има још радова она је пуштена у саобраћај. Три остале деонице источног крака које је требало да буду готове до краја 2016, према новим изменама уговора, биће окончане у априлу ове године.
– Чланом 8.7 уговора предвиђено је да уколико извођач не поступи у складу са чланом 8.2 који дефинише рок за завршетак, платиће инвеститору уговорну казну. Износ уговорне казне је свота која је наведена у уговорним подацима, износи 0,1 проценат за сваки дан, до максималног износа од 10 одсто од финалне уговорне цене – наводе у Коридорима.
Како је укупна вредност сва четири уговора са Актором 172,8 милиона евра, за више од годину дана кашњења на неким од деоница, када се комплетан посао приведе крају, држава може да наплати максимално десет одсто по уговору, или нешто више од два милиона евра, иако би пенали мерени бројем дана кашњења, под условом да је извођач за то крив, достигли више од 50 милиона евра.

Шпанци као домаћи

До сада су Коридори у два наврата од шпанског конзорцијума Азви-Рубау наплатили по 11,6 милиона динара или по 100.000 евра, у јулу и новембру прошле године, а због кашњења на изградњи трасе и мостова на деоници тунел Манајле – Владичин Хан, на јужном краку Коридора 10. У том јавном предузећу кажу да се у том случају наплата вршила према фазама за које је извођач достављао обрачун. Сличан механизам углавном се примењује на домаће фирме, које у пословима са државом далеко чешће плаћају пенале.
Прочитајте ОВДЕ каква је најновија ситуација у снабдевању Србије руским гасом?
Извор: Данас

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

Бонус видео

Градњу Коридора 10 обележиле су бројне потешкоће.
ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА