Најновије

ОВО ЈЕ КЉУЧНА ГЕОПОЛИТИЧКА ТАЧКА: Зашто је важан Ормунски мореуз и шта би се десило ако би га Иран затворио?

Најновија ескалација дошла је у среду, када је британска влада оптужила иранску Револционарну гарду да је покушала да да заплени британски танкер у Персијском заливу. Прошлог месеца, нападнута су и два нафтна танкера - који припадају Норвешкој и Јапану - на путу у Омански залив, а САД су оптужиле Иран да је умешан у то.

Персијски залив (Фото: Wikipedia/Public domain)

Тачно недељу дана касније, Иран је оборио амерички дрон који је летео у близини исте области. Оно што је заједничко свим овим инцидентима јесте њихова близина Ормуском мореузу, уском воденом телу који повезује Персијски залив с Оманским заливом.

Иако је овај теснац мален - на најужој тачки је широк само 33 километара - то је тачка од пресудног значаја како геополитички, тако и финансијски, наводи "Бизнис инсајдер".

То је најпрометнији бродски пут на свету, углавном зато што постоје ограничене алтернативе за заобилажење теснаца. Већина нафте која пролази кроз овај мореуз долази из Саудијске Арабије, преноси Америчка администрација за информације о енергетици (ЕИА).

Око 21 милион барела сирове и рафинисане нафте прође кроз мореуз сваки дан, наводи ЕИА, позивајући се на статистику из 2018. године. То је отприлике једна трећина нафте којом се тргује у свету, или 1,197 милијарди долара вредности дневно, по тренутним ценама нафте.

Колико је важан мореуз за САД?

Убрзо након напада на беспилотну летелицу, председник САД Доналд Трамп је довео у питање присуство САД у региону и позвао Кину, Јапан и друге земље да заштите своје бродове који пролазе кроз Ормуски мореуз.

Трамп је напоменуо да велики део нафте намењен Кини и Јапану пролази кроз теснац и додао: "Па зашто да штитимо пловне путеве за друге земље (годинама) за нула компензације."

"Не морамо чак ни да будемо присутни тамо јер је САД управо постала (далеко) највећи произвођач енергије било где у свету!", председник САД је твитовао.

Док велики део - 76 одсто - нафте која тече кроз теснац заврши у азијским земљама, САД и даље увозе више од 30 милиона барела нафте месечно из земаља Блиског истока, показују подаци ЕИА. То је око 1,7 милијарди долара вредне нафте, и 10 одсто укупног америчког увоза нафте месечно.

Како америчко-иранске тензије могу да утичу на амерички увоз нафте?

Тензије између Ирана и Запада могле би довести до тога да Техеран затвори међународне испоруке нафте кроз теснац, како је председник Хасан Рохани претио крајем прошлог месеца.

- Увек смо гарантовали безбедност овог пролаза. Не играј се лављем репом, заувек ћеш зажалити - рекао је Рохани, а пренео "Дојче веле".

Иран је претио у прошлости више пута да ће затворити мореуз. Ако би остварио своје претње, то би вероватно изазвало огромне сметње у глобалној трговини нафтом. Како је теснац толико узак, било какво уплитање у танкерски саобраћај могло би смањити светско снабдевање нафтом и послати цене нафте увис. И пошто би САД биле погођене глобалним ценама нафте, без обзира на порекло нафте, Вашингтон би и даље имао интерес да заштити Ормуски мореуз.

Глобалне цене нафте већ су биле рањиве на америчко-иранске тензије у прошлости.

Након што је Трампова администрација у априлу саопштила да ће престати да даје изузеће од санкција земљама које купују иранску нафту, цене су достигле највиши ниво од новембра, пренео је Аксиос.

Цене нафте такође су порасле за четири одсто након што је амерички државни секретар Мајк Помпео оптужио Иран да је учествовао у нападима на нафтне танкере прошлог месеца, извештава "Форбс".

Колико је вероватно да ће Иран затворити теснац?

Вероватније је да ће Иран пореметити саобраћај у Ормуском мореузу него да се упусти у конвенционални рат са САД, које су војно далеко надмоћније. Али ако то учини, последице ће сносити и сам Техеран.

Да би затворио читав теснац, Иран би морао да постави најмање 1.000 мина помоћу подморница и површинских пловила, навела је Кејтлин Талмаџ, безбедносни истражитељ у студији коју је још 2009. године објавио МИТ.

Такав напор могао би потрајати недељама, додаје се у студији. Поремећај нафтног саобраћаја у теснацу такође би довео до тога да увозници нафте широм света почну да траже алтернативе и смање зависност од региона.

Иранска нафтна индустрија већ пати након што су САД увеле санкције осмишљене да спрече друге земље да увозе нафту од Ирана.

Као што је Мајкл Најтс, стручњак за Блиски исток у истраживачком центру у Вашингтонском институту, у мају рекао за "Атлантик": Иран би тако "сам себи пререзао грло, ако би затворио мореуз".

Трамп се спрема за нови трговински рат! Више о томе ОВДЕ.

Извор: Блиц

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Најновије вести - Ратни извештаји

Најновије вести - ПРАВДА

Urbancube