Најновије

РАСКРИНКАВАЊЕ ВУЧИЋЕВЕ ПРОПАГАНДЕ: Најмање 945 лажних вести на насловницама четири таблоида у 2019.

Четири најтиражнија таблоида, Информер, Српски телеграф, Ало и Курир – током 2019. године објавили су најмање 945 лажних или неутемељених тврдњи само на насловним странама, показује анализа Раскрикавања.

Илустрација (Фото: pixabay. com)

Највише лажи је изречено на рачун опозиције и њихових лидера, док се у искључиво позитивном светлу представљао Александар Вучић.

„Ризница” лажи је током целе године била и спољна политика - похвално се писало о Русији и сарадњи са њом, док су дежурни непријатељи, као и увек, били Албанци, лидери лажне државе Косово и НАТО. Најаве специјалних ратова против Вучића, удари на њега, лажне тврдње о шпијунским аферама и афери Крушик, такође су биле доминантне теме.

Као и раније, таблоиди се нису либили да објављују неутемељене или вести чије је наводе немогуће проверити, вести у којима се изостављене битне чињенице за контекст, као и вести у којима је једини извор за тврдње - анониман.

Новинари Раскрикавања нису узимали у обзир вести из шоубизниса и спорта, па је сигурно да је број медијских манипулација на насловницама већи.

Ови таблоиди, иако објављују лажне вести и редовно крше Кодекс новинара Србије, редовни су добитници новца на конкурсима локалних самоуправа, али и путем јавних набавки.

О чему се највише лагало?

Информер је током 2019. године само на насловним странама објавио најмање 317 лажних или неутемељених вести односно вести које не поткрепљује ниједан доказ.

„Ђилас” и „ђиласовци” били су током целе године највећа опсесија Информера - готово да није било дана без писања о њима, и то искључиво у негативном светлу.

И ко се год током године појавио са критиком власти нашао се на удару. Тако је овај таблоид тврдио да редитељ Кокан Младеновић позива на грађански рат, називајући га притом “болесним жутим хејтером”. Раскрикавање је утврдило да су ове оптужбе биле без доказа.

„Жутим хејтерима” Информер је називао и независне медије који су ове године добили новац на конкурсу Министарства информисања и тврдио да их држава плаћа да пљују по држави. Међутим, Информер није споменуо да је новац намењен њима чинио једва три процента од укупно додељеног износа, а да су највећи добитници заправо фирме у власништву Радоице Милосављевића и чланова породице Братислава Гашића.

Лажних вести током читаве године било је и у вези са Косовом. Као и у првој половини године, Информер је најављивао да ће нам стране силе попут Русије и Француске и САД, „решити” проблем Косова, па су тако Емануела Макрона након његове посете Србији у јулу назвали „Макроне, Србине” јер је наводно „одувао Шиптаре” ставом да независност није готова ствар. Раскрикавање је показало да су те тврдње биле нетачне и да француски председник ниједног момента није довео у питање независност Косова.

Исто тако је овај таблоид тврдио да је министар спољних послова Русије Сергеј Лавров поручио како ће „Срби и Руси бранити Косово”, али Лавров то никада није рекао. Такође су манипулативно интерпретирали и анализу објављену на сајту Дојче Велеа о посети новог Трамповог изасланика за преговоре Београда и Приштине, тврдећи да ДВ наводи да „Трамп спрема поделу Косова”. Ово, међутим, није имало никаквог утемељења у тексту немачког портала.

Измишљање изјава и нетачне интерпретације туђих речи биле су чест манир Информера и 2019. године, па се тако испоставило као лаж и то да је амерички генерал Бен Хоџис „потврдио писање Информера” да се Србији нуде авиони, милијарде и брз улазак у ЕУ уколико призна Косово.

Измислили су чак и изјаву председника Вучића - на насловној страни су објавили шта је тачно Вучић поручио на састанку са немачком канцеларком Ангелом Меркел, али у моменту када су изнели ту информацију, састанак се није ни догодио јер је у међувремену одложен.

Са насловница Информера с времена на време вриштала су драматична упозорења и открића о томе како су непријатељи свуда око нас. Једна од највећих манипулација које је Раскрикавање ухватило тицала се тврдњи да НАТО наоружава земље у суседству, иако је истина да су те земље чланице НАТО-а и имају обавезу да улажу у наоружање, а такође је истина - коју Информер не спомиње - да и Србија сарађује са земљама чланицама алијансе више него са Русијом.

Дежурних непријатеља било је и у земљи. Поред Драгана Ђиласа и лидера опозиције, независних медија и других критичара власти, на жестоком удару неколико дана био је и директор Н1 Југослав Ћосић за кога су тврдили да прима новац од албанске мафије. Како се показало, „извор” тих „информација” за које није било никаквих доказа, био је извесни Богољуб Пјешчић, човек који се дуго представљао као сарадник и новинар америчког сајта Брајтбарт. Међутим, за Раскрикавање су из овог портала навели да Пјешчић нема никакве везе са њима и да за њега никад нису чули.

Непрофесионално је извештавао и таблоид Ало који је у 2019. години на насловним странама објавио најмање 259 лажних или неутемљених вести.

По сличној матрици као и Информер, и овај таблоид форсира црно-бели наратив и поделу на пријатеље и непријатеље. И овде су се опозиционари најчешће појављивали у улози непријатеља Србије, као и НАТО, Албанци и западне обавештајне службе.

Једна од лажних вести на насловној страни била је тврдња да „службе спремају удар на Вучића”, за коју се у тексту испоставило да потиче од Шешеља. Када је Раскрикавање контактирало Шешеља, испоставило се да ни он нема доказа за своје тврдње.

Са насловница су се ипак често смешила лица оних које таблоиди сматрају пријатељима Србије, попут Путина. У једном од налета одушевљења њиме, Ало на насловној устврдио да је Путин поручио: „Бранићу Србију”. Ову тврдњу са насловне стране је, међутим, демантовао сам текст унутар новина, у коме се ова изјава уопште не спомиње, а читав текст се базира на нагађањима о интересима Русије на Балкану.

На насловним странама Српског телеграфа прошле године новинари Раскрикавања уочили су најмање 227 лажне вести.

Српски телеграф је и у другој половини године наставио у истом маниру - вести о томе како се спрема „слом Вучића“ су биле углавном непроверљиве и базиране на анонимним изворима.

Такве су биле и вести о опозиционим лидерима. „Сергеј и вође опозиције добијају налоге из америчке амбасаде“, „Ђилас и Вук Јеремић имају списак за одстрел“, „Фашисти опет туку жене“, били су само неки од наратива Српског телеграфа.

Након што је у јулу прошле године КРИК објавио откриће да брат министра Синише Малог, Предраг, већ неколико година користи стан и аутомобил компаније Миленијум тим, Српски телеграф кренуо је у кампању против КРИК-а, тврдећи да је новинар пратио супругу и малолетно дете Предрага Малог. Касније ће се испоставити да су то биле лажи.

Српски телеграф, како је писало Раскрикавање, не либи се ни да читаоцима плаћене текстове потура као вести. Један од таквих је и вест о осигуравајућој кући ДДОР која је за Раскрикавање потврдила да је реч о плаћеном огласу.

За Српски телеграф, али и друге провладине таблоиде, узбуњивач Александар Обрадовић из Крушика, о коме је јавност брујала последњих неколико месеци, био је издајник који је за новац продавао информације о оружју које производи ова фирма.

У 2019. Курир је објавио најмање 142 лажне вести које немају нити доказе за тврдње нити релевантне изворе.

Шпијунске афере, специјални ратови против Вучића, лидери и посланици опозиције као агенти страних обавештајних служби су такође биле теме и актери Курирових неутемељених и лажних вести.

Највише неутемељених и пристрасних вести Курир је објављивао о опозицији тврдећи да „не знају где ударају“, да желе свим средствима да скину Вучића, те да се сами нуде страним амбасадама да издају земљу.

Слично као и раније, Курир не одустаје од неутемељених вести да су Трамп и Путин у сталној дипломатској борби због Србије.

Власници таблоида блиски властима

Као што је Раскрикавање већ писало, власник таблоида Ало је Саша Благојевић који је у јуну 2017. године купио и телевизију Студио Б. Благојевић је, како пише портал Пиштаљка, дугогодишњи пријатељ министра финансија Синише Малог, са којим је ишао у исто одељење Пете београдске гимназије.

Издавач Српског телеграфа је „Медијска мрежа доо“ чији су власници Љубомир Дабовић са 55% власништва, док по 15% имају Лазар Симић, Милан Лађевић и Саша Миловановић. У импресуму новина Миловановић је наведен и као директор, а Лађевић као главни уредник. Лађевић је радио као главни уредник Курира до краја 2015, да би средином наредне године основао Српски телеграф.

Лазар Симић је, према подацима из КРИК-ове базе имовине политичара, адвокат који је радио у канцеларији Игора Исаиловића, пословног партнера премијерке Ане Брнабић и човека од поверења бившег градоначелника Београда, а сада министра финансија Синише Малог.

Курир је почетком прошлегодине купио Игор Жежељ који је, како пише БИРН, поред дугогодишњег искуства у медијском сектору у јавности познат и из периода када је био на челу КК Црвена звезда и генерални менаџер ФК Црвена Звезда. Од фебруара 2019. је, како наводе, Жежељ власник и интернет портала Мондо посредством неколико фирми, чији је он крајњи власник. Мондо је претходно припадао државном Телекому.

Издавач Информера је фирма Инсајдер доо чији је једини власник Драган Ј. Вучићевић.

Вучићевић не крије своју политичку подршку Александру Вучићу.

Каква је веза између америчког генерала и црногорског Закона о слободи вероисповести, сазнајте ОВДЕ!

 

Извор: raskrinkavanje.rs

Бонус видео

Игор Маринковић - Вучић ће завршити у затвору због издаје Косова?!

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Најновије вести - Ратни извештаји

Најновије вести - ПРАВДА

Urbancube