Најновије

ЗА 40 ГОДИНА НИЈЕ ИЗГУБИО НИЈЕДНУ БИТКУ: Да ли најчувенији амерички ратни авион иде у пензију?!

Након више од 40 година у ваздушним снагама САД изгледа да чувени борбени авион Ф-15 Игл (орао) иде полако у пензију, пише Кајл Мизоками за портал "Popular Mechanics".

Ф-15 Игл (Фото: Синхуа)

Пред Одбором за оружане снаге америчког Конгреса дошло је до расправе о будућности Ф-15 и његовој евентуалној замени, савременијој верзији авиона Ф-16 Фајтинг фалкон (борбени соко).
Како пише портал Флајтглобал, заступник из Јужне Каролине Џо Вилсон поставио је питање челнику Ваздушне народне гарде, генералу Скоту Рајсу, какав би ефекат имало повлачење и замена ловца-пресретача Ф-15Ц и његовог двоседног модела Ф-15Д за ваздушну супериорност САД. Рајс је узвратио да би Ф-16 могао да попуни ту празнину, али је на додатно питање заступнице и бивше војне пилоткиње Марте Мексали о томе би ли се тиме изгубиле јединствене могућности Ф15-ице ипак признао да би то био случај.
- Сматрам да се издижемо изнад тих могућности како улазимо у дигитално доба... систем ће бити важнији од платформе - закључио је Рајс.
Други званичник Ваздушне народне гарде касније је нагласио да је одлука о пензионисању Ф-15 врло преурањена, иако није порекао да се о њој размишља.
Први Ф-15 полетео је 1972. године, производња авиона кренула је годину дана касније, а од 1976. године налази се у систему америчког ратног ваздухопловства. Од страних ваздушних снага, Ф-15 користе Израелци, Јапанци и Саудијска Арабија, а управо је израелски пилот Ф-15 Моше Мелник први оборио непријатељски авион у ваздушној бици.
Током свих година службе пилоти "Ф-15 игла" су у ваздушним биткама срушили 104 непријатељска авиона, без да је иједан од њих оборен, а највећи број ваздушних победа отпада на израелске ваздухопловне асове. За четири деценије коришћен је у бројним војним операцијама, а важи за једног од најбољих ловаца у историји ратног ваздухопловства. Што се тиче америчког ратног ваздухопловства, у 178 Ф-15-ица у најбољем стању уграђени су АПГ-63В3 АЕСА радари, као и нови систем на визиру кациге који пилотима омогућава бржу реакцију у циљању и гађању непријатељских мета. Кад су у питању неке базичне перформансе, Ф-15 на нижим висинама може да лети брзином од 1,2 маха (1450 км/h), док на већим висинама може постићи брзину од скоро 2,5 Маха (више од 2660 км/h). Наоружан је М61А1 вулканом, а у новијим варијантама може носити и до 16 пројектила (АИМ 7, АИМ 9, АИМ 120). Ако Ф-15 заиста буде замењен, његово место ће највероватније заузети Ф-16В, опремљен напредним АПГ-83 САБР радаром који се налази у вишенаменским борбеним авионима пете генерације Ф-122 Раптор и Ф-35 Лајтнинг. Главни мотив за замену авиона био би економски, успркос планираном драматичном расту америчког војног буџета. Наиме, сат лета Ф-15 Игл кошта готово 42.000 долара, док сат лета авиона Ф-16Ц кошта само 22.500 долара. Најновија ведета америчког ратног ваздухопловства, ноторно прескупи и још увек недовољно тестирани Ф-35 Лајтнинг кошта 42.200 долара по лету, док сат лета у Ф-22 Раптору, по многим стручњацима најбољем борбеном авиону на свету, кошта фрапантних 68.360 долара, пише Јутарњи лист. Извор: jutarnji.hr

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА