Најновије

РУСКИ СПЕЦИЈАЛЦИ ГА ЧУВАЈУ! Хафтар одбио понуду за преговоре: “Нећу стати, идем у Триполи”

На први напад из ваздуха с једним од застарелих авиона МиГ-23 совјетске производње на његове јединице у покрету, либијски генерал Хафтар одговорио је увођењем зоне забране лета у подручју борби за ослобођење Триполија.

Хафтар (Фото: Јутјуб)

Касније ћемо направити мали преглед авионских снага две зараћене стране, уз напомену да је Либијска народна армија генерала Хафтара војска у правом смислу те речи, док су трупе Владе националног споразума из Триполија конгломерат исламистичких банди, уз неколико официра и пилота који чине готово непостојеће Оружане снаге Либије под руководством марионетског  премијера Фајеза ал-Сараја из Триполија.

Анајлизирајући веродостојне податке, корак по корак Либија пада у руке Хафтара. Бивши Гадафијев генерал, касније супарник, одлучио се за стратегију због које добија надимак “пустињска лисица”, који је сво до јуче припадао генералу Вермахта током владавине нациста Ервину Ромелу. Бојно поље је исто, тактика такође.

Нема више колона тешких оклопних возила и тенкова, већ се користе оклопни џипови који су се на команду либијског генерала по мраку брзо кретали кроз пустињске дине и стигли пред врата Триполија. Сада опседају упориште Владе  националног споразума и Фајез ал-Сарај нема шансе да очува место премијера без непосредне интервенције међународне дипломатије.

Чинило се да највећа опасност за напредак његових снага на отвореном у пустињи и без склоништа, долази из ваздуха, али “пустињска лисица” овај пут није сама. Подршку има од обавештајних служби и специјалних снага из различитих земаља које у Либији већ дуго воде свој тајни рат,  како би оствариле своје циљеве и инитересе. Један од њих је и Макрон, који се кладио на Хафтара, али су ту и Египћани, Руси, УАЕ, наводно чак и Саудијци.

Дакле, за разлику од Ромела, који је био сам са својим дивизијама и који се без залиха борио против савезника, генерал Хафтар у својој кампањи може рачунати на логистичку подршку, на сателитске информације, на залихе, новац и све што му је потребно, а све ће, без икаквог проблема, стићи из Египта и преко нове војне базе саграђене уз саму границу с Либијом. С овом помоћи Хафтар лако напредује и намерава да уђе у Триполи и супарничким фракцијама касније диктира услове предаје.

Како би још лакше напредовао, Хафтар је склопио споразуме с племенима која контролишу подручја у којима се воде сукоби. Тако је стекао огромна подручја без испаљеног метка. Блицкриг је ујединио с познавањем територија и племенских вођа које га контролишу и то на бојном пољу даје жељене резултате.

Само је питање времена када ће Триполи бити ослобођен. Остаје да се види хоће ли Хафтар, који је с овим изненадним обртом уздрмао ионако нестабилну равнотежу снага либијског ратног театра, морати да уђе у градске борбе или ће се снаге Владе националног споразума предати током опсаде.

Напустивши владу на челу с Фајезом ал-Сарајем, која га је оптужила за велеиздају, генерал Хафтар се прогласио за јединог, истинског, војног и политичког вођу у Либији.

Сада је једини прави противник Либијске народне армије остало ваздухопловство Владе националног споразума, које и даље покреће нападе с неколико застарелих совјетских авиона МиГ разних модела, али је део ваздухопловства на положајима које је генерал освојио протеклих дана.

Али бомбардовања нису довољна да зауставе напредак према јужним предграђима главног града Либије. Тренутно се чини да су главна моторизована постројења генерала Хафтара утврђена на стратешким локацијама 80 до 100 километара од Триполија, а мање тактичке јединице су се престоници приближиле на мање од 20 километара, где се боре, али не држе освојене положаје, већ се премештају с једног места на друго.

Ваздухопловство супарника чине понеки МиГ, стари југославенски Галебови и чешки Л-39ЗО

Као знак упозорења Хафтар је увео зону забране лета над подручјем сукоба. Битка за Триполи се наставља. На југу главног града битке се већ воде на раскршћу Аин Зара. Снаге Триполија тврде да су уништила 2 и заробила 10 возила Либијске народне армије као трофеје. Према истим изворима Хафтар је имао око 10 убијених војника, а 10 их је заробљено.

Током бомбардовања Хафтарових војника авионом из Мисрејта једна од бомби погодила је стамбену зграду и убила четворочлану породицу. Колоне Либијске народне армије сада иду на град Сирт у пратњи својих борбених авиона. Ствар још није ескалирала до ваздуших битака и бомбардовања аеродрома, али како ствари стоје неће се дуго чекати и на такав развој догађаја.

Премијер Фајез ал-Сарај је рекао како је спреман да користи ваздухопловство против Либијске народне армије генерала Хафтара која напада Триполи. Тачно је да такозвана војска која подржава Ал-Сараја има борбене авионе, али у каквом су стању и ког су типа? Коначно, како Хафтар мисли да успостави најављену зону забране лета у подручју сукоба?

Након рушења Гадафија нове либијске власти су се суочиле са стварном деградацијом властитих оружаних снага. То се пре свега односило на ваздухопловство. Значајна количина ваздухопловне технологије била је уништена у нападима НАТО снага. Већина аеродрома и ваздушних база је оштећена и нису поправљене до данас.

Формално су оружане снаге земље имале на десетине борбених авиона и хеликоптера, али је само неколико могло да лети. У тим условима је Триполи позвао стручњаке из Украјине како би обновили ваздухопловну флоту. У децембру 2014. године група стручњака из “Канцеларије за поправак авиона у Одеси” стигла је у Либију и бацила се на обнову  преосталих авиона. Подсетимо да је реч о истом ремонтном заводу који је поправљао хрватске борбене авионе МиГ-21.

Најпре су поправљена и пуштена у рад два авиона МиГ-23МЛ (олакшана варијанта са бољим маневарским особинама и нешто бољим радаром у производњи од 1978)  из групе “Либијска зора”, једне од кључних снага у војсци Владе националног споразума, али с командом међу исламистима у Мисрејту. Ова два авиона су учествовала у нападима на положаје “калифата” који је држао град Сирт.

Осим тога, почео је рад на обнови два авиона МиГ-25 и једном МиГ-25 УБ, али су се ови авиони углавном користили за извиђање непријатељских положаја, а 2015. је један од њих изгубљен.

Потом су главна нападачка снага присталица Владе националног споразума у Триполију постали лаки нападачки авиони и авиони за обуку, Л-39 ЗО чехословачке производње и Галеб Г-2 југословенске производње. На располагању снага Триполија било је пет авиона “Галеб” Г-2 и 2 чешка Л-39 ЗО.

Још 12 авиона овог типа обновили су украјински стручњаци. Од ове флоте 14 авиона је било смештено у Мисрејту, главном упоришту либијских исламиста који су се обријали и пресвукли у војнике снага “Либијске зора”, а неколико Л-39 било је смештено у ваздушној бази Митига у Триполију, али они нису активно учествовали у непријатељствима. У пролеће 2015. сви расположиви авиони су били борбено спремни, као и два хеликоптера Ми-24, такође из ваздухопловне базе у Мисрејту.

Ова ескадрила је учествовала у акцијама када су “релативно радикални исламисти” морали да се покажу пред западним спонзорима у битци за град Сирт како би поразили “екстремно радикални ИД”. Тада су исламисти из Мисрејта лако поразили “калифат”, а борци “Исламске државе” и њихове породице су нестали као да никада нису постојали. Све у свему, то је била прилично чудна битка, али то је друга и раније обрађена тема.

Међутим, ова скромна ескадрила је редовно учествовала у нападима на присталице и припаднике Либијске народне армије генерала Хафтара.

До лета 2016. Триполи је имао МиГ-23 и МиГ-25, али су били озбиљно истрошени и у први план су гурнути стари чехословачки Л-39ЗО. Упркос чињеници да овај авион има врло слабе карактеристике, није било губитака. Само је један изгубљен због несреће. Важно је напоменути да Л-39 ЗО с НРЗ С-5 и подвесним контејнерима ГП-9 за топ ГШ-23Л радио на висини изнад 2000 метара како би се избегло уништавање с тла. У тим је условима постало јасно да је лансирање невођених ракетних зрна С-5 с таквих висина по правилу неефикасно. Осим тога, ракете због њиховог катастрофалног стања често нису ни излазиле из блокова.

Ипак, ГШ-23Л се добро сналазио у борби против најчешћих мета у овом рату, возилима с тешким митраљезима. Авиони  Г-2 “Галеб” су по циљевима по правилу пуцали из митраљеза калибра 12,7 милиметара. Коришћење ваздушних бомби из “Галеба” се није практиковало због изузетно ниске ефикасности  авиона за обуку у бомбардовању.

Ваздухопловство владе у Триполију тренутно представљају два борбена авиона МиГ-23МЛ, један МиГ-25, један МиГ-25ПУ, 5 “Галебова” и најмање 13 чехословачких Л-39 ЗО.

Осим тога, постоји 5 малих авиона за обуку СИАИ СФ-260 и до 8 хеликоптера Ми-24 и Ми-35 који могу пружити ефикасне ваздушне ударе на непријатељске положаје, али не могу сви летети. Према различитим изворима, два до четири авиона су у стању борбене спремности.

Важно је напоменути да лаки нападачки авиони Л-39 ЗО, који су могли да гађају Тојоте “калифата”, вероватно неће задати никакве важне ударце јединицама Хафтара. Наиме, генерал Хафтар као бивши генерал либијске војске и познаватељ тренутне ситуације у “војсци” којим располаже Триполи, је на вриме своје јединице опремио тешким противаздушниммитраљезима ЗПУ-2 и ЗУ-23-2 и ракетним системима “Квадрат”. Дакле, ескадрила с којом му прети Фајез ал-Сарај за ЛНА не представља никакву опасност.

Осим тога, уз застарело и прилично истрошено ваздухопловство, Триполи има озбиљне кадровске проблеме. Огромна већина пилота су старији људи, многи старији од 50 година. Део пилота који су 2015. дошли у ваздухопловство владе Триполија су се повукли због тога што нису летели 15 до 20 година.

Међу исламистичком полицијом нема никога ко би знао да лети ни на пољопривредном авиону, а совјетска крама, Л-39 ЗО и “Галебови” су за њих исто као када би сели у Ф-35 или Су-57. Дакле, нема ни пилота за борбене летове. Истина, ЛНА се суочава с истим проблемом, али и не рачуна на ваздухопловство као на нападачку снагу у кампањи.

За крај нагласимо да је понуду посредовања с Фајезом ал-Серајом главног секретара Уједињених народа Антониа Гутјереса, генерал одбио одговором: “Нећу стати, идем у Триполи”.

Ко је генерал Хафтар?  Од Гадафијевог саборца, преко сарадника ЦИА до Путиновог маршала. Више о томе читајте ОВДЕ.

Извор: logicno.com/ Н. Бабић

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Најновије вести - Правда

Најновије вести - Ратни извештаји