Најновије

Средњошколци од ове године уче о војсци и одбрани земље

Ученици средњих школа ће од ове године имати и предавања о одбрани.

Војска Србије (Фото: vs.rs)

Улога Војске Србије у систему одбране, војна обавеза, облици неоружаног отпора и цивилна заштита, неке су од тема о којима ће ђаци завршних разреда учити током другог полугодишта, пише Данас.

Увођење ових садржаја у школе иницирало је Министарство одбране, наводећи да „одредбе Закона о војној, радној и материјалној обавези средњошколце дефинишу као категорију грађана који треба да стекну знања и вештине за потребе одбране земље у условима ванредног и ратног стања“.

„Ова иницијатива има за циљ да се створе услови да ученици завршних разреда средњих школа стекну основна знања о систему одбране, да се упознају са својим правима и обавезама, као и да развију свест о потреби одбране земље и значају неговања патриотских осећања“, наводи се у допису који је Министарство просвете упутило школама. Неће бити уведен нови предмет, већ ће се о овоме говорити на часовима одељенског старешине. На четири часа биће обрађено 11 тема о којима ће говорити разредни старешина или гости из Министарства одбране. Није предвиђена практична обука.

Владимир Цветковић, професор Факултета безбедности у Београду, поздравља ово као „први корак у увођењу безбедносне културе у образовни систем“, за шта се тај факултет годинама залаже. Он за Данас наводи да се у Европи дешава супротан процес од оног крајем деведесетих, када је дошло до укидања обавезног служења војног рока и формирања професионалне војске у великом броју земаља ЕУ. Подсећа да је обавезно служење војног рока враћено у Данској и Шведској, а да су то најавиле Немачка и Француска.

На питање да ли би, ако се ово може сматрати првим кораком у увођењу безбедносне културе, било примереније да ђаци уче о заштити од елементарних непогода или дроге, уместо да се говори о тактичко-техничким зборовима и промовише војска, Цветковић одоговара да у нашем систему још немамо јасно утврђене надлежности, па Цивилна заштита спада у надлежност и Министарства одбране и МУП-а и локалне самоуправе. „У таквим околностима, када не постоје системска решења, логично је да свако министарство вуче на своју страну и гура своје теме. Само координацијом министарстава и стручне јавности ово питање може да се реши квалитетно“, сматра Цветковић.

Војни аналитичар Александар Радић сматра да је позитивно да се „одржи неколико часова о војној тематици и да ђаци посете неку јединицу“. „Не ради се о покушају увођења предмета о одбрани какав је некада постојао, већ о информативним предавањима. Одбрана земље је тема која је у школству у најразвијенијим демократским државама и нико то тамо не види као покушај милитаризације. У школама се тамо активно ради на пропаганди професионалне службе. На пример, у САД у свим школама су ангажовани подофицири задужени за врбовање кандидата за војну службу. У Србији смо остали у раскораку између чињенице да имамо професионалну војску и потпуног занемаривања потребе да се обезбеди механизам за мотивисање кандидата. Једна од тих активности је присуство војске у школама“, каже Радић.

Ухапшен вехабија, спремао терористички напад у Србији. Више о томе читајте ОВДЕ.

Извор: Данас/Б92

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА