Најновије

У Србији би могли да се ремонтују и руски и НАТО хеликоптери, и то на истом месту

Ваздухопловни завод Војске Србије "Мома Станојловић" у Батајници већ је добио сертификат француског "Ербаса" за ремонт хеликоптера "газела", а у току су преговори о томе да постане регионални центар за ремонт такође "Ербасовог" Х-145М, али и руских хеликоптера Ми-8 и Ми-17.

Ми 17 (Фото: РИА)

Тако би Ваздухопловни завод Војске Србије постао један од ретких не само у региону већ и у Европи, центара за поправку и одржавање летелица некадашња два супротстављена војна блока, НАТО и Русије, а чији односи су и сада веома затегнути. Међутим, геополитичка ситуација се значајно променила, па сада и неке НАТО земље имају у свом саставу некадашње совјетске хеликоптере, па би "Мома" у томе могао да види шансу, пре свега када су земље региона у питању.

"Мома Станојловић" је почетком лета добио сертификат "Ербаса" за "газеле", а још прошле године било је најава да ће овај Завод постати регионални центар за ремонт "Ербасових" хеликоптера Х-145М, који полако пристижу у јединице наше војске и полиције. Да се увелико размишља да "Мома" буде сертификовано постројење и за одржавање руских летелица, открио је у интервјуу за "Риа новост" амбасадор Србије у Русији Мирослав Лазански.

- У овом заводу већ се одржавају руски хеликоптери који су у саставу српске војске и то Ми-8, а делом се поправљају и Ми-17. Без обзира на висок квалитет рада овог завода, још су потребна додатна улагања како би "Мома" могао да опслужује све врсте хеликоптера. Проблем је то што Србија нема велики број руских хеликоптера. Али совјетски и руски хеликоптери налазе се у суседним земљама које су чланице НАТО-а, попут Бугарске, Македоније, Румуније, Мађарске, Хрватске, Босне и Херцеговине, Црне Горе - подвлачи Лазански.

Иако је ово велика шанса за "Мому Станојловића", њена реализација зависиће од многих околности, не само од способности Завода да успешно ремонтује летелице.

- БиХ и Македонија још нису приступиле НАТО-у, али преговарају о уласку у ту организацију па ће одлука о томе где ће се поправљати руски хеликоптери бити и политичка. Не знамо да ли ће желети да поправљају своје војне хеликоптере код нас или ће то учинити у некој другој земљи. Колико знам, у Бугарској такође постоји добра фабрика за поправке хеликоптера - нагласио је Лазански.

Уредник ваздухопловног портала Танго Сикс Петар Војиновић подсећа да су бивши министар одбране Братислав Гашић и први заменик директора Федералне службе за војнотехничку сарадњу Руске Федерације Андреј Артурович Бојцов потписали још у јануару 2016. године протокол о формирању регионалног центра за одржавање хеликоптера руске производње.

- То је први конкретни, али необавезујући, документ који је потписан у овом правцу. До сада се идеја центра за одржавање руских хеликоптера није материјализовала, што не значи да неће. Данас се у Русији ремонтом хеликоптера Ми-8/17 бави око 17 компанија и ремонтних завода, неки ремонтују само војне, неки цивилне хеликоптере, неки и војне и цивилне, а поједине фирме и заводи се баве ремонтом само мотора и агрегата - подвлачи Војиновић.

Како каже, постоји још 13 завода и фирми мимо Русије који се баве ремонтом хеликоптера Ми-8 и Ми-17, а једини близу нас је у Бугарској.

- Ти заводи су у САД, Бугарској, Литванији, Авганистану, Чешкој, Колумбији, УАЕ, Белорусији, Словачкој, Азербејџану, Казахстану и Украјини. Многи од њих имају и лиценце произвођача које се обнављају на сваке две-три године, а у многим државама које имају велики број хеликоптера Ми-8/17, као што су на пример Кина и Индија организован је ремонт у домаћим ваздухопловним заводима - објашњава Војиновић.

Радић: Више посла са "Ербасом"

Војни аналитичар Александар Радић сматра да ваздухопловни завод "Мома Станојловић" има већу перспективу када је реч о региону у поправци и одржавању "газеле" и Х-145М хеликоптера него руских летелица.

- "Мома" је већ сертификован за "газеле" којих ми имамо пуно, али многе не лете. Тренутно имамо 44 "газеле" у саставу ратног ваздухопловства и пет у саставу полиције. Када је реч о хеликоптеру Х-145М могао би да се направи аранжман о ремонту са Мађарима, док руске хеликоптере Ми-8 И Ми-17 готово сви у региону су већ ремонтовали, а притом у Бугарској постоји завод за одржавање ових летелица - наглашава Радић.

Војсци стиже још седам хеликоптера

Ове недеље су из Русије стигла три хеликоптера Ми-17 и из Немачке један "Ербасов" Х-145М и сада Војска Србије тренутно има укупно пет Ми-17 и два Х-145М. Очекује се да још стигну Х-145М за војску, али и четири руска борбена Ми-35 хеликоптера.

Како је оборен Перишин и спор око одбране РСК и РС прочитајте ОВДЕ.

Извор: Блиц

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА