Најновије

ЛУДИ УКРАЈИНСКИ СНОВИ И РЕАЛНЕ МОГУЋНОСТИ БЛОКАДЕ КРИМА: Да ли ће "Истанбулски канал" бити у прилог Русији или НАТО-у?

Различите земље имају разне фаталне идеје о демонстрацији своје моћи. Немачка је, на пример, имала жељу да покори Русију, баш као и Наполеон. Велика Британија још увек живи у уверењу да је царство, иако су та времена столеће иза нас и све што је остало су Лондон и краљевска обитељ у којој ће принц ускоро „продавати хамбургере“ у Канади, само како би доказао да је „обичан грађанин“.

Руска флота (Фото: РИА)

Сједињене Државе верују да и било којем тренутку могу бомбардовати било кога и „вратити га у камено доба“, иако су се сви озбиљнији покушаји ратовања показали катастрофалнима по америчку војску, од Вијетнама, преко Афганистана до Ирака. Моћна америчка ратна машинерија је пала на тако ниске гране да као копнене снаге мора користити или вехабијске фанатике или профашистичке ескадроне смрти као у Латинској Америци, али се ни ту може похвалити великим победама, осима ако „победа“ није створени „контролисани хаос“. Но, генерал Сиси у Египту, његов колега Хафтар у Либији, сви Ирачани заједно и на крају „први међу једнакима“, сиријски председник Башар Ел-Асад, показали су да су они ти који контролишу ситуацији, а не америчка управа.

И тако смо дошли до тренутка када се међу земљама које су застраниле у фаталној идеји демонстрације своје моћи нашла и модерна Украјина. Ова је земља, која је до 2014. имала огроман потенцијал и готово 50 милијона становника, опседнута кобном идејом да под сваку цену мора блокирати Крим. Ова се опседнутост не може излечити никаквим лекцијама, жртвама и штетом. Крим треба блокирати и нема узмака.

Нема потребе подсећати колико су пута покушали од 2014. Градили су баријере на граници, искључили воду становницима Крима, минирали далеководе и остављали полуострво без електричне енергије и шта све не, али су „зли руски агресори“ осујетили све покушаје и увек би у рекордном року становницима Крима с копна осигурали све што им је ускраћено.

Свима је постало јасно да ако неко жели блокирати полуострво, то не може учинити без надзора његове поморске границе и без тога су сви покушаји осуђени на неуспех. И не само на неуспех, већ на срамоту.

Сада је “брилијантним умовима” украјинских стратега на памет пала “сјајна” идеја да блокирају Крим с мора. И шта сад? Јесмо ли пропустили нешто важно?

Гради ли Украјина флоту с модерним фрегатама с навођеним ракетним оружјем, педесет бродова и шири морнарицу у смислу особља и опреме?

Чини се да не. Украјина и даље има све што је имала, усидрену „морску флоту“ с неколико зарђалих борбених корита чију смо „борбену учинковитост“ видели 2018. години, када су покушали проћи кроз Керчки мореуз и руске територијалне воде, када их је заробила руска обална стража.

И овде се на позорници појављује велики украјински трик и Крим би наводно могао блокирати без флоте. У принципу, све је једноставно. С гледишта страних бродова, Крим остаје украјинска територија и његове обалне воде припадају Украјини, која је слободна забранити пролазак било којем страном пловилу, али не сме прекршити међународно поморско право, јер ће се суочити с гомилом оптужби од стране оштећеним компанија и све ће парнице изгубити.

Али овде имамо горку истину да Украјина нема флоту. Односно, има је бирократски, на папиру и заиста постоји нешто што се зове Украјинска морнарица, али она нема флоте.

Хоће ли прогласити такво „ограничено поморско подручје“ око Крима и када, то је питање апстрактно, обзиром на то да је главни извор свега на полуострву Кримски мост, па стога активна поморска комуникација с другим земљама нема никакву виталну важност за Крим.

Али постоји нешто врло занимљиво, а то није нимало апстрактно, иако за сам Крим не значи ништа у смислу опскрбе, али значи за сигурност полуострва и Руске Федерације опште.

Утврдили смо да Украјина нема флоту, али то неће бити тако ако се у Црном мору појави ратна морнарица Сједињених Држава. То већ знатно мења читаву причу и луде власти у Кијеву су веројатно мислиле на то.

Као што је познато, сталну присутност америчке морнарице, заједно с нераздвојним Корпусом маринаца,  омета Конвенција из Монтреуxа, према којој ратни бродови с тонажом већом од 45 000 тона, који су прошли кроз Босфор и Дарданеле, не могу бити у Црном мору  и дуже од 21 дана. не могу проћи. Турска, која контролише Босфор, одговорна је за проверу одредби конвенције и до сада је све било у реду. Али овде долазимо до једног великог „али“. Што ако амерички ратни бродови буду могли ући у Црно море, али не кроз Босфор?

За сада је то немогуће, али ће се за пет година ситуација веројатно променити. 26. фебруара у Анкари ће се одржати конкурс за изградњу новог канала од Мраморног до Црног мора. Нови „Истанбулски канал“ би требао бити изграђен западно од Босфора, а његова дубина биће 25 метара, што је двоструко више него што треба америчком носачу зракоплова. И што је најважније, канал поништава целу Конвенцију из Монтреуxа, јер бродови више не би пролазили кроз Босфор, како пише у међународном документу.

Рок за изградњу „Истанбулског канала“ је 2025. година. Каква ће до тада бити геополитичка ситуација, може се само нагађати. Али ако се задржи “status quo” у Украјини, а Турска направи „лагани заокрет“, тада украјински планови за морску блокаду Крима имају пуно више стварних шанси, ако не и потпуно, онда барем за деломични успех. Амерички бродови могу преузети патролне функције и пресретати стране бродове у неутралним водама и проверавати њихово крајње одредиште. Да не спомињемо чињеницу да амерички крстарећи пројектили на мору могу завршити у Одеси и одатле претити Црноморској флоти и копненим објектима на Криму. Наравно, Русија ће се, након што види да је почела изградња канала, припремити за овај сценаријо и америчким ратним бродовима неће бити угодно пловити са спознајом да су затворени у Црном мору и прва су мета у случају било каквог инцидента. Али, будимо искрени, ситуација ће се без Конвенција из Монтреуxа заоштрити.

Дакле, можда се Москва треба припремити за обе могућности, укључујући сценаријо поморске блокаде Крима, много раније. Но, то је посао генерала Шојгуа и његових сурадника, а не наш и за претпоставити је да ће до краја мандата ове владе направити све што буде потребно за сигурност Крима и Русије.

“Истанбуски канал” је Ердоганов сан

Дојче Веле је пре неколико дана известио како турски председник Ердоган жели створити други Босфор, али истанбулски градоначелник, који је према њемачком каналу толико осетљив на трошкове и околину, покушава зауставити план.

Турски председник Реџеп Тајип Ердоган познат је по својој склоности гигантским грађевинским пројектима у Истанбулу. Било да се ради о новој ваздушној луци, највећој турској џамији или тунелу који пролази испод Босфора и све их је саградио у рекордно кратком времену. Али ови престижни објекти нису ништа упоређењу с његовим последњим грађевинским пројектом, „Истанбулским каналом“, пише ДВ.

Турска влада планира стварање другог Босфора, копије мореуза који пролази кроз Истанбул, мегалополис од 16 милијона људи. Западно од града треба изградити вештачки канал дужине 45 километара, паралелно с Босфором, који повезује Црно и Мраморно море. Према владиним изворима, намера је ублажити превелик поморски промет кроз Босфор и избећи несреће.

Планирање пројекта започело је већ 2011. године, али је онда све застало, да би турска влада поновно оживела планове и ускоро ће бити одржан конкурс за изградњу канала.

Но, реализацију Ердогановог најновијег пројекта кочи нова власт у Истанбулу, гдје је на изборима место градоначелника освојио Екрем Имамоглу из противничке Републиканске странке. Овоје први пут у 25 година да градоначелник Истанбула није из Ердоганове странке АКП, нови градоначелник је изразио противљење планираној изградњи.

Имамоглу пројект назива “издајом Истанбула” и “пројектом самоубојства”, те обећава да ће се “16 милијона људи одупрети радовима”.

Као разлоге наводи штету по околину и велике трошкове изградње. Службено се говори о трошку од 11,5 милијарди еура, а  највећа Републиканска странка је критиковала пројект као терет “на леђима порезних обвезника”.

“Пројекту недостаје било каква економска рационалност”, каже економиста Мустафа Сонмез, додајући да Босфор већ јамчи добре услове за отпрему и омогућује довољан пролаз.

Градоначелник Истанбула критикује и чињеницу да су парцеле земљишта уз канал већ продате арапским инвеститорима, укључујући чланове краљевских породица.

Ердоганов му је одговорио у свом стилу: “Је ли то забрањено? Да су то били Ханс и Џорџ, нико од њих не би имао проблема с тим, зар не?”

Канал ће се градити

Челници Ердоганове странке АКП више пута су нагласили како пројект и изградња „Истанбулског канала“ нису у надлежности градоначелника Имамоглуа нити истанбулске градске управе, инсистирајући да је Истанбулски канал“ национални пројект, а не локални.

Ердоган је годинама пројект описивао као свој “сан”  и не показује знакове попуштања.

“Свиђало им се то или не, Истанбулски канал се гради”, рекао је Ердоган.

“Нећемо допустити да нас људи без визије, који немају циљеве, немају љубави и наде за нашу земљу, одвраћају од тога. Никада се нећемо бавити злонамерним плановима, јер не желимо изгубити ниједну секунду”, додао је турски вођа, док у Кијеву с нестрпљењем очекују резултате конкурса, надајући се да ће Ердоган променити свој став према Русији и нови канал понудити као алтернативу војним бродовима НАТО пакта, што би заиста сахранило „Конвенцију из Монтреауxа“. Но, као што смо рекли, војне и цивилне власти у Москви су већ расправљале о могућим последицама пуштања у промет новог канала и треба причекати 2025. да би видели како ће се понашати Анкара. До тада сви имају право маштати, па и власти у Кијеву.

Како Америка покушава да сачува преостале џихадисте у Сирији, сазнајте ОВДЕ!

 

Извор: logicno com/Н. Бабић

Бонус видео

Дејан Берић: Иза овога стоје Британци! 

 

 

 

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Најновије вести - Ратни извештаји

Најновије вести - ПРАВДА

Urbancube