Најновије

ДОЈЧЕ ВЕЛЕ: Да ли ће „зелени талас“ бити опасан за Макрона?

Велики победници на локалним изборима у Француској су били Зелени. А једна конвенција грађана захтева од председника да се радикално побрине за заштиту климе. Да ли ће Француска постати узор у заштити природне средине?

Емануел Макрон (Фото: Јутјуб)

У филијалу Мерцедеса у близини Ајфелове куле у потрагу за новим аутомобилом по правилу долазе богате муштерије. Јер, ко у Француској жели да вози такав један ауто из Штутгарта, сада мора још дубље да завуче руку у џеп: од 1.1.2020. влада је жестоко повећала такозвани еколошки порез на аутомобиле. Примера ради, код модела С класе, на ионако папрену цену треба плаћа се додатних 20.000 евра еко-пореза.

Пре девет месеци председник Емануел Макрон је замолио 150 Францускиња и Француза, изабраних по принципу случајног узорка, да израде предлоге за заштиту климе. Пре неколико дана та конвенција грађана је председнику проследила своје жеље: у 150 тачака се убрајају и захтеви за забрану летова унутар земље, увођење кауције на флаше, као и захтеви за порез на климу за богате и увођење ограничења брзине вожње на 110 километара на сат.  

Макрон је током представљања листе изјавио да је ограничење брзине једна од три тачке које његова влада неће узети у обзир у политичкој дебати која је управо почела.

Зелени владају у великим градовима

Европска комисија је предложила нове методе преговора са државама Западног Балкана. То је уступак француском председнику Емануелу Макрону, али не решава основни проблем. (09.02.2020)

Колико је велики „зелени талас" који је захватио Француску, показују и резултати локалних избора одржаних пре недељу дана. Традиционално прилично слаби Зелени, изашли су као победници избора, док је председникова партија „Република у покрету" доживела дебакл.

У Бордоу, Лиону и Стразбуру су кандидати Зелених ушли у градске већнице. Посебно престижно место градоначелнице Париза одбранила је Ан Идалго, истина социјалисткиња, али са темама у предизборној кампањи које су у потпуности „зелене" теме.

Експерт за Фанцуску, Хенрик Утерведе не приписује овај успех само зеленим темама, већ и чињеници да се након Макронове победе 2017. стари партијски систем поптуно урушио.

„Зелени победници су у ствари групације, које веома личе на некадашњи Макронов покрет из 2016/2017. Они често нису професионални политичари, односно искусни политичари који су у том послу већ 20 година. То су махом људи који долазе из цивилног друштва, из покрета за заштиту човекове средине, или других инцијатива."

Он такође каже да је веома могуће да се под вођством Зелених поново прегрупише политичка левица за коју се говорило да је мртва. Зеленима су, међутим, до сада недостајале харизматичне водеће фигуре у Паризу, које би подршку бирача могле да претворе у утицај на националну политику.

Колико ће влада бити зелена?

Жан Кастекс је од петка нови премијер Француске. У зависности од тога кога -у сагласности са Јелисејском палатом - наредних дана буде изабрао за министра Екологије, могао би да буде показатељ како ће се даље у Француској радити на заштити човекове средине и климе.  Ако нова влада крене у даље болне промене, а за заштиту климе, постоји ризик од даље поделе у земљи.

Јер, и покрет Жутих прслука се појавио као одговор на повећање еколошких пореза. Људи са малим примањима у руралним пределима, били први и најжешћи противници додатних оптерећења. Они су влади у Паризу пребацивали да игнорише њихове страхове и невољу.

Но, када се ради о том суштинском проблему, до данас се ништа није променило. У сваком случају експерт Утерведе не може да препозна истинско учешће грађана:

„Реч је о председнику који је изгубио контакт са стварношћу и којем се с правом пребацује аутократски стил владања."

Председник је главни и крив за све

Тај недостатак контакта између политике у Паризу и грађана, већ годинама је један од највећих проблема француске политике. У Француској одлуке доноси председник, па се онда и бес грађана концентрише на властодршца у Јелисејској палати.

Појачано ангажовање за заштиту климе само би још више продубило овај проблем.

„Код нас у Немачкој партије су разумеле да се не треба ангажовати једнострано, или на екологију или на социјална питања. Политика мора да покушава да повеже те две ствари. Но, у Француској још није дотле стигло," каже стручњак за Француску.

То се добро види у Мерцедесовој филијали у Паризу. Многи који могу само зуре кроз излоге веровано сматрају да је исправно то што богати за своје луксузне аутомобиле морају држави да плате казну у висини од 20.000 евра.

Али, од завлачења државне руке у џепове грађана није заштићена ни средња класа. Јер, и за малу руску теренску Ладу, такође мора да се плати еколошку казну од 20.000 евра, а то је више него што кошта само возило.

Прочитајте ОВДЕ    каква је то освета Меркелове Трампу.

Извор: Дојче Веле

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА