Публикација подсећа да је Пекинг раније предложио пројекат Поларни пут свиле као додатак својој великој иницијативи Појас и пут, а Бела књига о арктичкој политици земље, објављена у јануару 2018, наводи да је Кина и даље важна држава у арктичком региону, једној од континенталних земаља која се налази веома близу арктичког круга.
„Кина је укључена у међурегионална и глобална питања везана за Арктик, посебно климатске промене, научна истраживања, коришћење транспортних путева, истраживање и развој налазишта природних ресурса и безбедност. Све ово је важно за постојање и развој читавог човечанства и несумњиво има утицај и на Кину и на све неарктичке државе“, наводи се у тексту документа.
Лист пише да је проглашење Кине за „арктичку државу“ изазвало сумњу међу Сједињеним Државама и њиховим савезницима у време све већег геополитичког ривалства.
Од тада је речено да је Кина ставила већи нагласак на научну дипломатију, укључујући фокусирање на изградњу тешких ледоломаца и спровођење поларних посматрања, док је значајно смањила своје друге амбиције.
Извор упознат са овим питањем приметио је да се чини да се интересовање Пекинга за наставак напредовања на Арктику смањило као одговор на геополитичке тензије.
„Кинески интерес је заправо први пут прилично агресивно наведен у Белој књизи са термином ’блиско-арктичка држава’, са чиме су изгледа сви имали проблем“, рекао је извор за публикацију.
„Кинези су сада престали да користе тај термин и мислим да смо видели значајан пад кинеског интересовања за Арктик“, рекао је он.
Истовремено, новине примећују да је спровођење поларних истраживања и развој тешких ледоломаца део кинеске државне развојне стратегије, наведене у 14. петогодишњем плану развоја за 2021–2025.
„Кључни технички задатак за Кину је сада изградња тешких ледоломаца“, рекао је Ву Ганг, водећи стручњак у Чајна Стејт Шипбилдинг Корпорејшн, раније у интервјуу за лист Пиплс Дејли.
Са експертизом концентрисаном у арктичким земљама и само у Русији са нуклеарним ледоломцима, Кину још чека „дуг и тежак пут“, рекао је он.
Истовремено, Саут Чајна Морнинг Пост подсећа да Кина и Русија заједно раде на развоју поморских путева који настају као последица глобалног загревања, подижући могућност стварања прилично профитабилног сталног поморског пута који би смањио време транспорта између Европе и Азије.
Прочитајте ОВДЕ о сукобу САД-а и Француске око Кипа слободе
Извор: Правда.рс