Najnovije

DOJČE VELE: Zašto nam padaju Jurofajteri?

Jednostavan kovčeg od hrastovog drveta, preko njega je prebačena zastava nemačke vojske, na kovčegu je kaciga nastradalog pilota. Komemorativna svečanost je bila dostojanstvena, piše na sajtu nemačkog ratnog vazduhoplovstva. Devetog jula se oko 500 vojnika u vazduhoplovnoj bazi Lage oprostilo od svojih drugova.

Jurofajter (Foto: Jutjub)

„Još uvek ne možemo da shvatimo… smrt tako mladog vojnika“, rekao je šef „Luftvafe“ general-pukovnik Ingo Gerharc.

Tuga za mladim oficirom

U kantini eskadrile sa šankom, ćoškom za odmaranje i pivskim kriglama na policama, nalazi se i blago posivela fascikla sa naslovom „Žurka povodom otvaranja bara, 9. septembra 2016.“ Listovi su povezani oprugom i mora dugo da se lista dok se ne naiđe na stranu na kojoj piše „Avionski udes 24.6.2019.“ Tu je nastradali pilot nazvan „Psiho“. Ima i fotografija na kojoj se vidi nasmejan mladić, a i jedna na kojoj je ozbiljan – u krugu drugova iz eskadrile. Imao je samo 27 godina.

„Ovde smo svi kao porodica i zato smo u dubokoj tuzi“, kaže vidno potresen Patrik Rajh, potpukovnik i komandant grupe u Lageu: „Za nas je to bilo kao da nam je umro član porodice. Moramo da se izborimo s tim.“

Za kapetana Jozefa Kranavetfogla koji stoji u hali za održavanje Jurofajtera, gde se upravo osam aviona priprema za akciju u inostranstvu, bila je to prava katastrofa.

Smrtonosna vežba

Tog 24. juna, tri lovca su oko 13:40 poletela iz Lagea. Trebalo je da vežbaju borbu u vazduhu iznad Meklenburga-Prednje Pomeranije. Dvadeset minuta kasnije, dva aviona su međusobno kolidirala. Piloti su pokušali da se spasu katapultiranjem sedišta, ali je samo jedan od njih preživeo – teško povređen. Bio je to prvi udes sa Jurofajterima u nemačkoj vojsci – 15 godina nakon što je taj tip aviona postao deo Bundesvera. Taj avion važi kao vrlo pouzdan i lak za upravljanje.

Crne kutije su proučene, baš kao i ostaci aviona i izveštaj trećeg pilota koji je sve video iz svog aviona. No, o uzroku nesreće niko u Lageu ne želi da govori. I inspektor avijacije, general-pukovnik Ingo Gerharc, na pitanje odgovara vrlo uzdržano. A i mora tako, jer nije on taj koji vodi istragu, već to radi državno tužilaštvo.

Smatra se da nije bilo tehničkog defekta već da je uzrok nesreće – greška pilota. Vežbe u vazduhu su nastavljene već nekoliko dana posle udesa.

Poginuli pilot je imao 400 sati letenja i upravo je bio završio osnovu obuku u Španiji. Drugi pilot – koji je preživeo sa teškim povredama – jedan je od najiskusnijih instruktora letenja u Bundesveru sa oko 3.500 sati letenja.

Premalo pilota

Lage važi kao primerna vazduhoplovna baza za obuku pilota. Taktička formacija 73 „Štajnhof“ je jedna od najuglednijih među pilotima Jurofajtera. Posle osnovne obuke, tu se vežba u praksi – kako na zemlji, tako i u vazduhu.

Još pre oko godinu dana, šef Nemačkog ratnog vazduhoplovstva Ingo Gerharc se žalio: „Ratna avijacija je spala na najnižu tačku“. Rekao je da mnogi avioni nisu spremni za akciju, da nema rezervnih delova, da inspekcija jednog Jurofajtera često traje i duže od godinu dana. To je neprihvatljivo, dodao je.

NJegove reči su našle odjeka gde je trebalo: u politici i industriji. Otada se u vazduhoplovnoj bazi Lage mnogo toga poboljšalo. Zamenik komandanta, potpukovnik Jan Glojštajn, tvrdi da je 70 odsto od njegova 24 Jurofajtera spremno za letove i obuku, te da samo za modele starije proizvodnje nema rezervnih delova, a da je snabdevanje rezervnim delovima generalno – dobro. Glojštajn ima jedan drugi problem „Nedostaju mi piloti“. Trenutno ih ima 23. „Dakle, nedostaje mi 20 pilota.“ Razlog za to je i talas otkaza samih pilota koji u civilnom vazduhoplovstvu nalaze dobro plaćene poslove.

Glojštajn se nada da će nova ministarka odbrane, Anegret Kramp-Karenbauer, da poradi na reklamiranju ratnog vazduhoplovstva: „Mi nismo samo proizvođači buke“, kaže.

Najbolji simulatori na svetu

I u Lageu može da se leti bez ikakve buke. U jednom od dva simulatora letenja. Prema propisima NATO, piloti Bundesvera moraju da imaju 180 sati letenja godišnje; od toga 40 sati može biti provedeno u simulatoru. Samo oko 58 odsto nemačkih pilota ispunjava te norme.

Simulatori se nalaze u velikim halama. U sredini je originalna kabina Jurofajtera sa svim instrumentima, a na platno koje ga okružuje se projektuju nebo, okolina, sunce, napadači. Sve izgleda zaprepašćujuće verno.

U Lageu ponosno ukazuju da imaju najbolje simulatore na svetu. Tim za obuku pilota ima ukupno 29 stručnjaka od kojih su njih 16 bivši instruktori letenja. Svi nose crne kombinezone sa oznakom „MIB“ na grudima.

MIB najavljuju da će sledeće godine biti nabavljena još dva simulatora kako bi mogle još bolje da se uvežbava letenje u kritičnim situacijama. U avijaciji mnogo polažu na ministarku Kramp-Karenbauer koja je obećala da će za Bundesver da obezbedi više novca.

Pročitajte OVDE  kakve šanse imaju ukrajinski lovci u sukobu sa ruskim ratnim vazduhoplovstvom?

Izvor: Dojče Vele

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA