NASA OTKRILA: Na Marsu je počelo da se dešava nešto neobično

Mars možda izgleda suvo i prašnjavo na površini, ali ima iznenađujuće živahan unutrašnji život, pokazuju nova otkrića misije InSajn američke svemirske agencije NASA.

Mars (Foto: pixabay. com)

Lender InSajn (Lender InSight) koji se spustio na crvenu planetu pre 15 meseci otkrio je mnogo seizmičkih aktivnosti, neočekivano snažno lokalno magnetno polje i oko 10.000 vrtloga vetra koji su prešli preko površine Marsa.

Otkriće objavljeno u časopisima "Nature Geoscience" i "Nature Communications" pomoći će naučnicima da otkriju tajne unutrašnjosti Marsa i razumeju zašto izgleda toliko drugačije od Zemlje.

"Ono što nam ovi rezultati stvarno pokazuju je da je Mars danas aktivna planeta", kaže Brus Banert, glavni vođ misije čije je sedište u Kaliforniji.

InSajn se nalazi u oko 30 metara širokom krateru na vulkanskoj visoravni na kojoj su materije na površini planete starosti od 3,7 milijardi do samo 2,5 miliona godina. Oko 2.500 kilometara dalje nalazi se vulkansko područje prepuno dokaza o rekama lave i znakova da je tekuća voda nekada tekla površinom.

"Sve što je bilo aktivno u poslednjih nekoliko miliona godina može biti aktivno i danas, posebno u dubini" kaže Banert.

Lender ima seizmometar koji meri potrese u gornjim slojevima Marsa i opremljen je senzorima za temperaturu, vetar i magnetni pritisak. Uređaj je zabeležio 174 potresa do 30. septembra među kojima i više od 20 jačine od 3 do 4.

Ti potresi ne moraju da se nužno osete kao zemljotresi iste jačine na Zemlji zbog toga što su bili na većoj dubini od onih koji se uobičajeno događaju na Zemlji. Ali, ako stojite na pravom mestu mogli biste ih osetiti, kaže zamenica vođe misije Suzan Smrekar.

Tektonske aktivnosti na Marsu izazvane su deformisanjem i pucanjem gornjih slojeva planete, što je rezultat hlađenja i skupljanja njene unutrašnjosti.

CIA objavila šta Vatikan poseduje, više o tome OVDE.

Izvor: hina.hr