Најновије

ВЕЛИКИ ПОЖАР У МУРМАНСКУ: Може ли се поправити "Адмирал Кузњецов" или га је Русија заувек изгубила?

Најмање једна особа је погинула, 12 је повређено, а две су нестале јуче у пожару на руском носачу авиона "Адмирал Кузњецов" током ремонта у Мурманску.

Адмира Кузњецов (Фото: Риа)

Осим о конкретним узроцима тешке несреће с људским жртвама, руски медији извештавају и о саставним грешкама при одржавању овог брода и читаве флоте, те спекулиши о могућности да је штета непоправљива и да би Русија могла остати без свог јединог носача авиона. Морнарица и даље ћути. Ћути и министар обране Сергеј Шојгу.

Истражна тела покренула су казнени поступак због "кршења правила сигурности током градитељских и других радова", како стоји у закону.

На лице места отишла је истражно-оперативна група у којој су најискуснији истражитељи и форензичари, саопштено је из Северозападног истражног дела Руске Федерације. Према расположивим информацијама узрок пожара је искра која је током заваривања упала у котао с преосталим ложивим уљем.

Медији су јавили да је реч о великој ватри која се проширила на око 600 квадратних метара брода, те да је у борби за спашавање самог брода један енергетски одељак напуњен водом, наводећи да је у питању први одељак.

Према Мурманској новинској агенцији "Северпост", када је избио пожар на броду, почела је паника: "Радили смо у енергетском одељку, осјетили смо мирис паљевине и почели смо се спуштати до палубе, али тамо је већ било дима. Ништа се није могло видјети, ни прст пред носом. Отрчао сам на место за окупљање, тамо су били војници, дали су ми маску да дишем. Онда је дим доспео и тамо", испричао је један од механичара за поправак брода.

Службених информација о произашлој штети још нема, али мера потапања одељка брода свакако је екстремна, што сведочи о озбиљности ситуације и очајничким напорима да се пловило сачува. Морнарица је саопштила да на броду није било наоружања.

"Пожар у енергетском одељку носача зракоплова врло је озбиљан проблем", казао је први потпредседник Академије за геополитичка питања, доктор војних знаности, капетан првог ранга причувног састава Константин Сивков. " На којем месту се запалило, тешко је рећи. Спомињу "први одељак за енергију. Но, што се мисли под тим, још није јасно - или котловски, или турбински. Још је горе, ако је турбина изгорела", изјавио је Сивков.

Према његовим речима, поправак након таквог пожара може захтевати велика улагања. "Али главна ствар је да се не догоди да се након овог пожара мора уништити брод. То би био тежак злочин против руског народа, флоте и наше земље. Ако је штета надокнадива, тада се брод мора поправити. Потребно је спасити Адмирала Кузњецова", истакнуо је Сивков.

"Ово није прва хаварија током поправки Адмирала Кузњецова, а мислим, није нити последња. То је састав. Кад вам једном опека падне на главу, то се још увијек може приписати случајности. Али кад трећи пут падне?", рекао је Максим Шеповаленко, стручњак из Центра за анализу стратегија и технологија, капетан другог ранга.

Он је оценио да је на ремонту брода радило превише "случајних људи", као уосталом и у Војно индустријском комплексу у целини. Шеповаленко је подетио на праксу из времена Совјетског Савеза, када се у морнарици служило три године, а не једну годину као сада.

"Пре је човек долазио служити три године. Прве године је само гледао и учио, био је нитко. Другу годину је радио, а трећу опет није морао радити, него се сликао за албум, али је све знао. Барем годину дана је служио како треба, а што је сад? Када неко дође служити на годину дана, о чему да говоримо? То су врло сложени механизми. Колико само вреди једно постројење котла са турбином!", рекао је Шеповаленко, истакнувши да је флота најскупље "задовољство" од свих видова војске.

Већину руске подморничке флоте већ дуго чине професионални војници под уговором, док су на бродовима војници на одслужењу војног рока.

"По чему се то носач авиона разликује? У најмању руку се може упоредити по сложености. Зашто Кинези раде као сат на разарачима које смо им ми продали? На нашој Варјаги коју су назвали Лиаонинг? Зато јер су људи у Кини научени како поступати са постројењима за турбине на котлу. Врло су осетљиве, али прилично функционалне. А кад, опростите на изразу, бабуни опслужују брод, какви резултати могу бити?", каже Шеповаленко.

Према речима Шеповаленка, ова изванредна ситуација још једном актуализира питања професионализације војне службе опште и морнарице посебно. Исто вреди и за особље обрамбене индустрије.

"Тамо има пуно случајних људи. У совјетска времена постојала је тешка селекција. Зарада, наравно, није упоредива са западном, а наша продуктивност, као и култура производње, далеко су од Немачке. Но, сећате ли се како су 2011. године на истом месту, у Мурманској регији, готово запалили нуклеарну подморницу Јекатеринбург? На крају крајева, исто је било", резимирао је Шеповаленко.

Адмирал Кузњецов предат је 2018. Уједињеној корпорацији бродоградње (УСЦ) у Мурманску ради планираног ремонта. Према речима председника УСЦ-а Алексеја Рахманова током рутинског одржавања ужарени комадић доспео је на доњу палубу где је била демонтирана опрема са запаљивим текућинама. Тако је започео локални пожар који се проширио. Он је истакнуо да УСЦ има стандарде заштите од пожара у процесима изградње и поправке, те је најавио да ће стручњаци извршити проверу како би оценили усклађеност заваривачких радова с утврђеним стандардима, након чега ће бити објављена процена штете на броду.

Само два дана пре пожара, дакле 10. септембра, Рахманов је изјавио да је неопходно извршити додатни ремонт главних турбина електричних инсталација на Адмиралу Кузњецову, те да брод треба добити нове котлове, пумпе, надоградњу комуникација и нове суставе протузрачне обране, о чему је, како је рекао, постигнут договор са Министарством обране.

Медији подсећају на 30. септембар прошле године када је руска флота замало изгубила свој једини носач авиона. Наиме, брод је током поправка у плутајућем пристаништу претрпео велику штету, а док је потонуо. Све се догодило при испловљавању Адмирала Кузњецова из пристаништа, када је дизалица масе 70 тона пала на палубу с висине од 15 метара. Једна особа је том приликом погинула, три су повређене, једна је без трага нестала, а рок за ремонт продужен је за годину дана - до 2022. године.

Рахманов је тада рекао да поправак настале штете на броду неће бити тежак и да неће пуно коштати. Након два месеца УСЦ је објавио да је штета на броду санирана, али ништа није речено за плутајући док, чија површина одговара површини Црвеног трга у Москви. Да, баш је велико, 23.000 четворних метара. Највећи објекат те врсте у Русији.

Адмирал Кузњецов испловио је у борбени задатак код обале Сирије у јесен 2016. При поласку из Северног ка Средоземном мору, из брода је куљао густи црни дим, но заповедник Сергеј Артамонов објаснио је да је "то нормално". Палубна авијација, према службеним подацима, извршила је укупно 1252 успешна напада на терористе у Сирији, али се 16. студеног један Миг-29 није вратио на брод са тренажног лета.

Три недеље касније, 5. децембар један Су-33 уништен је при слетању због пуцања сигурносног кабла на палуби. Још неколико пожара, удеса и жртава облежили су историју овог брода који је потонуо 1987. Брод је у употреби од 1990. Његову посаду чини 1980 људи, а може понети и опслужити 28 авиона и 24 хеликоптера.

Реч је, дакле, о једином руском носачу зракоплова и дакако поносу морнарице. Без обзира на то буде ли га се могло поправит или не, можемо претпоставити да је ова несрећа с елементима катастрофе већ имала свој наставак у кабинету предсједника Владимира Путина, где није било "случајних људи". Сачекајмо епилог.

Прочитајте ОВДЕ  какву то трку с временом воде Амери.

Извор: advance. hr

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА